Gratis Ronde tafel: Dyslexie en het VO
Aan de slag met dyslexie: hulpmiddelen en implementatie van het klaslokaal tot thuis
Iedere school krijgt te maken met leerlingen met dyslexie. Jij en je collega’s willen ze natuurlijk zo goed mogelijk helpen maar welke hulpmiddelen zijn er nou eigenlijk? En hoe zorgen jullie er voor dat het allemaal goed geregeld wordt binnen school? Wat kan je zelf doen om ervoor te zorgen dat de ondersteuning soepel verloopt? Wij helpen je daar graag bij!
Woordhelder organiseert een Ronde Tafel waarin we ervaringen delen over dyslexie en ondersteunende software. Ook bespreken we praktische tips om de implementatie makkelijker en succesvoller te maken. De bijeenkomst vind online plaats middels een webinar op 9 december 2025. We starten om 10.00u
De volgende onderdelen komen aan bod
Dyslexie in vogelvlucht
Dyslexie is geen kwestie van intelligentie of inzet maar een hardnekkige uitdaging bij lezen en spellen. Het kan leiden tot lees- en spellingproblemen, maar ook tot frustratie of faalangst. Ongeveer 1 tot 3 leerlingen per klas heeft ermee te maken. Dankzij onderzoek, nieuwe technologie en aangepast onderwijs krijgen leerlingen steeds betere kansen om hun talenten te ontwikkelen. Jij, als belangrijk onderdeel van jouw school kan hier in een verschil maken voor de leerlingen; niet de beperkingen, maar de mogelijkheden van de leerling centraal zetten. Met de juiste begeleiding en hulpmiddelen kan iedereen zijn eigen weg vinden.
Onderdelen die aan bod komen:
- Dyslexie: wat is de laatste stand van zaken?
- Hulpmiddelen: wanneer kan je welke hulpmiddelen inzetten?
Implementatie – Hoe kan je de dyslexiesoftware succesvol inzetten?
Dyslexiesoftware kan een wereld van verschil maken – maar alleen als de implementatie goed geregeld is. Succes begint met duidelijke afspraken, betrokkenheid en samenwerking. Wie is er eindverantwoordelijk? Bij wie kunnen de leerlingen en ouders terecht met vragen en onzekerheden? Welke software gaan jullie inzetten?
Een open samenwerking met ouders is onmisbaar. Denk aan voorlichtingsavonden, mentorgesprekken en heldere communicatie. Zo voelen ouders zich gehoord en weten leerlingen dat ze samen gesteund worden.
Onderdelen die aan bod komen:
- Check-in: hoe gaat het bij jou op school?
- Beleid: wat is het beleid binnen jouw school?
- Betrokkenheid: wie is er betrokken?
- Ouderparticipatie: hoe betrek je ouders bij het proces? Wat kan je als school aanbieden om ouders te informeren en gerust te stellen?
TextAid en Test-Assist – Wat kan het voor jouw school betekenen?
Met de juiste tools wordt leren én toetsen een stuk toegankelijker voor leerlingen met dyslexie. Denk bijvoorbeeld aan TextAid: de voorleessoftware die de kinderen op school en thuis kunnen inzetten bij leren en studeren. Of Test-Assist: de nieuwe veilige toetsomgeving afgestemd op wat de leerlingen met dyslexie nodig hebben tijdens het maken van een toets.
Onderdelen die aan bod komen:
- Toegankelijkheid: documenten toegankelijk maken en Stichting Toegankelijke Informatie.
- TextAid: helpen met leren voor toetsen.
- Test-Assist: veilig toetsen met hulpmiddelen.
Voor wie
Deze Ronde tafel is er voor zorg (zorgcoördinator/dyslexiecoördinator enz.) en ICT. Je bent werkzaam bij een school, bovenschoolse stichting of samenwerkingsverband en je wilt graag meer weten over oplossingen voor leerlingen met dyslexie en veilig toetsen.
Schrijf je nu in!
Klik op de link om je in te schrijven: Webinar op dinsdag 9 december 2025.