Monique van Stichting Veldvest over TextAid

31 januari 2025

Stichting Veldvest is een stichting met 14 basisscholen, 1 basisschool voor speciaal onderwijs en 1 school voor speciaal voortgezet onderwijs in de gemeente Veldhoven. Sinds 2018 wordt er bij Veldvest gewerkt met TextAid. Het flexibel in kunnen zetten van TextAid en de wil om gelijke kansen te bieden voor leerlingen met dyslexie was de reden om te kiezen voor TextAid. 

Monique Hovens is de projectleider van TextAid bij Veldvest. We spreken Monique op haar school, SBO de Verrekijker in Veldhoven. Monique is ongelooflijk bevlogen. Je merkt aan alles dat ze net dat stapje extra zet voor leerlingen met een zorgbehoefte.

Wat was voor jullie de reden om met TextAid/Dyslexiesoftware te werken?

Vooral om het ‘wat dan’ stuk goed vorm te geven. Na een diagnose van dyslexie bij een leerling wil je de begeleiding en ondersteuning goed vormgeven.

Voordat we werkte met dyslexiesoftware merkte we op alle scholen dat leerlingen met dyslexie gefrustreerd waren. Soms werd er gewerkt met leesmaatjes of de leerkracht las stukken tekst voor. Het lastige is dan dat er op die momenten veel minder aandacht is voor de andere kinderen uit de groep. Dat moest anders.

Veel kinderen met dyslexie hebben baat bij deze software. Je wilt weten wat de leerling kan en dat is bij bepaalde vakken moeilijk te meten als de leerling zelfstandig geen teksten kan lezen.

Eerst is nog even met een ander programma gewerkt maar dat programma was maar beperkt beschikbaar en minder flexibel dan TextAid. In 2018 hebben we de overstap naar TextAid gemaakt. TextAid is overal beschikbaar, gebruiksvriendelijk en heel flexibel. Het helpt de kinderen met dyslexie om zelfstandig te werken, je ziet ze groeien.

Hoe werkt jullie succesvolle aanpak om gelijke kansen te bieden?

We vonden dat het programma goed geborgd moest worden. Er is direct een projectleider aangesteld om dit te dragen, samen met iemand van ICT. Het programma is geïntroduceerd bij een overleg van leermonitoren en wordt daar ieder jaar nog in meegenomen al loopt het nu zo goed dat we hier niet veel tijd meer aan hoeven te besteden. In het begin hebben we meerdere trainingsmomenten per jaar georganiseerd voor nieuwe leerkrachten of ter opfrissing.

Het accountbeheer van de verschillende scholen ligt bij mij zodat ze daar op de school zelf geen omkijken naar hebben. Scholen kunnen verzoeken bij mij indienen voor methodes, andere teksten of toetsen die ze gedigitaliseerd willen hebben. Ik verzorg dat stuk en zorg daarmee dat alle content voor de scholen voorhanden is. Inmiddels is er een gigantische TextAid bibliotheek opgebouwd. Iedere docent binnen Veldvest kan bij deze bibliotheek en zo gemakkelijk documenten voor de leerling beschikbaar maken in TextAid.

Bij de scholen is de leermonitor (IB’er) betrokken. Deze communiceert met mij en andersom. Dat geeft korte lijnen en een eenduidige werkwijze. De leerkracht voor de klas wordt daarmee ontlast. De IB’er geeft op school de uitleg aan leerlingen die starten met TextAid. Als dat niet mogelijk is dan verzorg ik die uitleg aan de leerlingen zodat dat altijd geborgd is.

Ieder jaar houden we een overzicht bij van het gebruik waarbij we alle lagen meenemen. Contactpersonen, leerkrachten en directeuren. Als je alle lagen meeneemt zie je de betrokkenheid groeien en blijft het goed lopen.

Een absolute voorwaarden voor succes is dat iemand van de stichting gefaciliteerd wordt. In het begin ben ik hier 1 dag in de week mee bezig geweest. Nu is dit nog een middag in de 2 weken waarmee we een gigantisch verschil maken voor de leerlingen met dyslexie.

Hoe zijn de ervaringen van leerlingen?

De ervaringen zijn heel positief. In het begin maakte vooral leerlingen uit groep 5, 6, 7 en 8 er gebruik van maar je ziet nu ook steeds meer gebruik bij leerlingen in groep 4.

Jongere leerlingen hebben in het begin wat meer begeleiding nodig. Hoe ouder ze worden hoe makkelijker het gaat. Als je de basis snapt, kunnen selecteren van tekst, starten van voorlezen, stoppen en pauzeren dan kunnen ze er snel gebruik van maken. Dit werkt heel gebruiksvriendelijk.

TextAid zorgt bij veel leerlingen voor een enorme boost in het zelfvertrouwen. Ze ervaren dat ze echt iets zelf kunnen. Als dat zelfvertrouwen er weer is zorgt dat weer voor meer motivatie waardoor sowieso alles beter gaat. Vertrouwen en motivatie is een belangrijke pijler daarnaast stijgen de onderwijsscores al is zoiets moeilijker meetbaar.

Welke reacties krijg je van collega’s? Hoe vinden zij dat de leerling zich ontwikkeld in de klas?

Hier komt de leermonitor (IB) om de hoek kijken. Die heeft in beeld wat de leerling nodig heeft, wat wordt ingezet en hoe dat werkt. De ervaringen zijn positief.

Hoe is de overdracht op scholen geregeld?

Een goede overdracht is belangrijk en dat is goed geregeld bij Veldvest. De stichting faciliteert deze overdracht en de projectleider kan hierbij betrokken worden zodat er een warme overdracht is.

Door aan het begin van het jaar te bevragen waar de behoefte ligt bijvoorbeeld bij een training of een opfristraining kan de school bepalen of een training voor iemand nieuws nodig is. Vaak kan de school dit zelf maar als ze dit niet geregeld krijgen dan komt de projectleider dit stuk verzorgen.

Heb je nog tips voor ons?

Documenten kunnen ingeleverd worden. Dat gebeurd in TextAid. Handig zou het zijn als de leerkracht dit gemaild krijgt.
We gaan dit op de to do list zetten Monique!


In het kort!

Belangrijk voor een succesvolle inzet is steun vanuit de stichting. Borg het in de missie en de visie en maak uren vrij. Op die manier kun je het programma borgen en daarmee de leerlingen met dyslexie echt helpen!