Hoe past TextAid binnen het Nationaal Programma Onderwijs
TextAid past binnen het Nationaal Programma Onderwijs. OC&W hanteert interventies welke onderzocht zijn door de British Education Endowment Foundation.
Voor TextAid gelden de volgende interventies
Feedback | 8 maanden leerwinst - Evidentie: 3 | Meer informatie |
Digitale technologie | 4 maanden leerwinst - Evidentie: 4 | Meer informatie |
Metacognitie en zelfregulerend leren | 7 maanden leerwinst - Evidentie: 4 | Meer informatie |
Ouderbetrokkenheid | 3 maanden leerwinst - Evidentie: 3 | Meer informatie |
Werken met TextAid betekent voor een leerling meer zelfstandigheid. Het programma heeft een positieve invloed op het zelfvertrouwen van de leerling.
Opdrachtenmodule
Met de opdrachtmodule kunnen zeer gericht opdrachten aan de leerling worden gegeven. Denk aan een opdracht voor het maken van een werkstuk maar ook aan een opdracht voor het maken van een aantal werkbladen uit de reguliere methode. De leerling kan de opdracht van de docent laten voorlezen, de leerling kan de vragen in de werkbladen zelf laten voorlezen en digitaal verwerken. Wanneer de leerling een vraag niet snapt is het mogelijk om digitaal om feedback te vragen aan de leerkracht.
Wanneer de leerling klaar is met de opdracht kan deze digitaal bij de leerkracht ingeleverd worden. De leerkracht kan feedback geven om de gemaakte opdracht en dit digitaal weer aan de leerling overhandigen. De leerling kan vervolgens de feedback weer laten voorlezen en indien nodig verbeteringen doorvoeren in werkstuk of werkblad.
Ook thuis te gebruiken
TextAid is een programma dat 100% in de Cloud werkt. Met een inlog krijgen leerlingen toegang tot het eigen account. Leerlingen kunnen dus ook thuis of op iedere gewenste locatie met internet inloggen en de software gebruiken.
Wanneer bijvoorbeeld voor een tekst uit een tijdschrift of krant belangrijk is als informatie voor een werkstuk kan de leerling met zijn mobiel een foto maken van de tekst en deze in TextAid voor laten lezen.
Door het betrekken van de ouder/verzorger bij de inzet van TextAid wordt de leerling beter begeleidt en krijgt de leerling meer kansen om te werken op het eigen cognitieve niveau.